Cena paliwa jest częstym tematem wiadomości, ale dlaczego jest ono tak drogie? Jest wiele czynników, które należy rozważyć, patrząc na cenę ropy, a ten artykuł omawia kilka z nich.
USA
Cena benzyny w USA wynosi obecnie 4 dolary za galon, co jest rekordowym wynikiem. Jednak ceny benzyny są nadal znacznie niższe niż w innych krajach. Wynika to z faktu, że podatki od benzyny w USA są bardzo niskie.
Choć koszt ropy naftowej jest ważnym czynnikiem wpływającym na wysoką cenę benzyny, podatki również odgrywają dużą rolę. Federalny podatek od gazu wynosi obecnie 18,4 centa za galon.
Mimo to przeciętne amerykańskie gospodarstwo domowe wydaje w tym roku około 450 dolarów więcej na paliwo niż w zeszłym. Ekonomiści i ustawodawcy próbują znaleźć sposób, by pomóc Amerykanom poradzić sobie z rosnącą ceną benzyny.
Jedną z propozycji jest opodatkowanie konsumentów od kosztów benzyny. Pomogłoby to ustabilizować ceny benzyny i utrzymać je na rozsądnym poziomie. Jednak może to być trudna propozycja.
UK
W ostatnich latach Wielka Brytania boryka się z rekordowymi cenami paliw. Wraz ze wzrostem cen ropy naftowej wzrósł popyt na paliwo, co spowodowało wzrost cen benzyny. Jednak prawdziwą przyczyną wzrostu cen jest stres w łańcuchu dostaw.
Urząd ds. Konkurencji i Rynku (CMA) przyjrzał się funkcjonowaniu łańcucha dostaw. Monitoruje również wpływ wydarzeń geopolitycznych na Ukrainie, takich jak inwazja Rosji, na ceny paliw.
Jednym z największych problemów jest strukturalny niedobór oleju napędowego w Wielkiej Brytanii. Oznacza to, że Wielka Brytania musi go dużo importować, co przyczynia się do wysokich kosztów paliwa.
Ceny ropy rosną, a cena hurtowa benzyny wzrosła o 4,9 pensa w styczniu 2022 roku. Należy jednak pamiętać, że ceny detaliczne nie uwzględniają jeszcze tego wzrostu.
Europa
Koszty paliwa w Europie rosną. W związku z tym kierowcy spieszą się, aby napełnić swoje zbiorniki paliwa, zanim ceny zaczną gwałtownie rosnąć. Mimo to sprzedawcy gazu szybko przenoszą wyższe koszty na konsumentów.
Europejczycy już teraz muszą radzić sobie z rosnącymi kosztami życia, więc wzrost kosztów paliwa prawdopodobnie jeszcze bardziej obciąży ich portfele. Nie wiadomo jeszcze, jak UE może rozwiązać kryzys energetyczny w krótkim czasie.
Ceny gazu w niektórych krajach europejskich przekraczają obecnie dwa euro za litr. Gwałtowny wzrost cen ropy naftowej spowodował wzrost cen gazu na kontynencie.
Gaz ziemny jest używany do gotowania i ogrzewania. Jednak Europa znajduje się w okresie niższej produkcji i niższych zapasów. Popyt na ten surowiec wzrósł również z powodu mroźnej zimy w Europie.
Moc przerobowa rafinerii nie nadąża
Światowy przemysł rafineryjny stoi w obliczu niedoboru produktów rafineryjnych, który pogłębił się z powodu nagłego zmniejszenia dostaw ropy z Rosji i porozumienia Chin o zaprzestaniu dostarczania paliwa na światowy rynek. W związku z tym, że światowy popyt na ropę naftową będzie rósł w najbliższej przyszłości, niektórzy analitycy spodziewają się, że zapotrzebowanie na paliwa płynne osiągnie szczyt mniej więcej w połowie tej dekady.
Choć na Bliskim Wschodzie i w Azji Południowo-Wschodniej buduje się wiele nowych rafinerii, w Stanach Zjednoczonych i Europie moce przerobowe rafinerii są obecnie mniejsze niż przed pandemią. Jest to główny powód, dla którego ceny benzyny i oleju napędowego tak bardzo wzrosły.
Wiele firm walczy o utrzymanie obecnego poziomu zdolności produkcyjnych i rentowności. Niektóre z nich zostały zmuszone do zaprzestania produkcji benzyny lub są reorganizowane w celu wytwarzania innych produktów.
Ropa naftowa odgrywa coraz mniejszą rolę w gospodarce
Rynki ropy naftowej są notorycznie trudne do przewidzenia. Są również wysoce współzależne i zależą od wielu trudnych do zmierzenia parametrów.
Podczas gdy produkcja i konsumpcja ropy odgrywa znaczącą rolę w gospodarce, nie jest ona największa. W rzeczywistości jest to tylko niewielka część budżetu.
Oil intensity, czyli ilość zużywanej ropy na dolara światowego PKB, wykazuje tendencję spadkową od 1984 roku. To bardzo imponująca miara.
Poza oczywistym powodem, że ropa jest przydatna w produkcji, ceny ropy pomogły obniżyć koszty transportu. To jeden z powodów, dla których gaz stał się tak drogi.
Gdy w czasie recesji spadł popyt na benzynę, rafinerie musiały zostać zamknięte. Spowodowało to ogromne straty finansowe dla przemysłu. Jednak niektóre rafinerie zaczęły zmieniać przeznaczenie swoich obiektów. Inne zwiększyły produkcję odnawialnego oleju napędowego.